Határtalanul 2021

A Határtalanul pályázat keretében Horvátországban és Szlovéniában jártunk magyar történelmi és kulturális kincsek nyomában. 2019. tavaszán pályázott utazásunk a Covid miatt háromszor hiúsult meg, de végre, 2021.október 4-7-ig végre megvalósult utazásunk.

2019. tavaszán pályázott utazásunk a Covid miatt háromszor hiúsult meg, így érthető, hogy nagy örömmel értesültük róla, hogy 2021.október 4-7-ig végre utazhatunk. Azonnal megkezdtük az utazással kapcsolatos előkészületeket. Osztályfőnöki és történelem órákon beszéltünk az utazás céljáról, a határon túli magyar történelemi és kulturális emlékek megismerésének fontosságáról.

1. nap. Október 4-én 7 órakor indultunk Egyházaskozárról, majd a mágocsi csapatot is felvéve izgatottan haladtunk Szlovénia felé, ahol az első napot töltöttük. Úti célunk Lendva volt, a szlovéniai magyarság szellemi központja. Ott látogatást tettünk a Magyar Nemzetiségi Művelődési Intézetben, ahol Patyi Zoltán ismertetett meg bennünket a helyi magyarság történetével és mai életével. Ezután megtekintettük a Bánffy-Esterházy kastély kiállatását, ahol Zala György alkotásainak miniatűr másait pl. a Hősök tere szobrait láthattuk. Ezután a városközponttal ismerkedtünk. Itt láthattuk többek közt a Makovecz Imre által tervezett kultúrpalotát. Innen a szőlőhegyre vezetett az utunk, ahol felkerestük a Szentháromság kápolnát. Láthattuk benne Hadik Mihály törökverő vezér üvegkoporsóját. Ezután ellátogattunk Dobronakra, ahol trópusi növényeket, gyönyörű orchideákat csodálhattunk. Nem messze innen található a Bakónaki-tó, ahol energiapark működik és az erdőben a Szent Vid forrás vizével együtt különböző szervi bajokat lehet orvosolni a legenda szerint. Este 7 órakor érkeztünk meg Hodosra a szállásunkra, ahol finom vacsorával vártak bennünket.

2. nap. Reggeli után Horvátország felé indultunk. Első utunk Csáktornyára vezetett, a Zrínyiek sasfészkébe. Tettünk egy sétát a várban, ahol ma a Muraközi Múzeum található. Az udvaron őrzik a Zrínyi emlékobeliszk eredetijét. Innen Varasdra indultunk tovább. Ez a város kb. 200 évig Horvátország fővárosa volt. Városnézésünk során felkerestük az Erdődyek várkastélyát, ahol szépen felújított várban érdekes kiállítást láthattunk. Ezután sétáltunk a belvárosban, amit Európa egyik legszebb barokk belvárosának tartanak. Láthattuk a Draskovics Palotát, a Megyeházát és a gyönyörű városházát az óratoronnyal. 17:45-kor végre megérkeztünk Crikvenicába a szálláshelyünkre. A buszban már messziről megpillantottuk a tengert, aminek látványa leírhatatlan élmény volt sok gyerek számára. A szállásunk ablakából közvetlenül ráláttunk a tengerre, ami csak néhány méterre volt tőlünk. Miután elhelyezkedtünk, az első utunk természetesen a vízhez vezetett és akadt olyan gyerek is, aki „véletlenül„ ruhástól beleesett a vízbe.

3.nap Fél kilenckor indultunk a Fiuméhez tartozó Tersattoba, ahol megtekintettük a Mária búcsújátó templomot, majd felsétáltunk a várba, melyet a Frangepánok építettek a XIII. században. Ezután Fiume történelmi belvárosa volt az úticélunk, ahol megismerkedhettünk a korzón található Óratoronnyal, a kikötővel és annak magyar felirataival. A magyar uralkodók idejében épült a piac, a színház és egyéb fontos épületek, mint a Kormányzói Palota, a Magyar Királyi Tengerészeti Hatóság épülete, az Adria Palota és az Adria Magyar Királyi Tengerészeti Rt székháza. Felkerestük a magyar feliratú kikötői bakokat, Baross Gábor egykori közlekedési miniszter emléktábláját, végül rábukkantunk az egykori Hotel Európa szálló épületének falán egy Jókai Mór emléktáblára, aki gyakran szállt meg ott. 14 óra körül érkeztünk a Fiume melletti Abbáziába, ahol a monarchia világa elevenedett meg előttünk a gyönyörű villákat látva. A magyar nemesi családok kedvelt üdülőhelye volt a Kvarner-öbölnek ez a része. Lesétáltunk a tengerpartra, de ekkor már eleredt az eső, így a fakultatív hajókirándulás lehetőségéről is lemondtunk. Az eső ellenére sok élménnyel gazdagodva tértünk vissza a szállásunkra.

4.nap Reggel arra ébredtünk, hogy viharos szél fúj és esik az eső. Ennek ellenére lementünk a partra, hogy még egyszer láthassuk a tengert. Hatalmas hullámokat korbácsolt a szél és barátságtalanul lehűlt a levegő is. Reggeli után, 9 óra körül elindultunk Zágráb felé. A főváros magyar vonatkozású emlékhelyeit kerestük volna fel pl. a Szent István kápolnát, ahol Szent László koronázási palástját őrzik. Sajnos a reggeli viharos szél olyan erőssé vált, hogy a buszokat és más nagy járműveket leterelték az autópályáról és hosszú ideig nem mehettünk vissza, csak lassan tudtunk haladni. Később visszatérhettünk az autópályára, de az eső még mindig zuhogott, ezért ki kellett hagynunk az utolsó programot. Reméljük egy másik alkalommal sikerül majd bepótolnunk. Az időjárás viszontagságai ellenére 17:30-kor megérkeztünk Egyházaskozárra. A hosszú úttól kimerülten, de sok szép élménnyel gazdagodva érkeztünk haza.